Review: Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth

„Te interesează Beyond Earth?”
„Da, dar poate reușești să-l momești pe Marius, doar e una din seriile lui de suflet.”

Pe de o parte am fost dezamăgit, la fel ca și voi, îmi e dor să citesc o recenzie de 10 pagini semnată Marius Ghinea. Mai ales în compania unui astfel de joc care te lasă să elucubrezi și să dezvolți discuții pe direcții infinite. Pe de altă parte, eram nerăbdător, prezentările jocului mi-au inflamat imaginația. Să colonizezi o planetă în cadrul unui titlu atât de complex ca și Civilization îmi părea ceva incredibil. Să te lupți cu problemele care apar, să inventezi și cercetezi, să explorezi și să integrezi. Pentru orice iubitor de SF și strategii părea un vis, doar priviți intro-ul de mai jos, sunt convins că o să vă convertească.

În același timp eram și stresat și temător. O dată pentru că review-urile anterioare scrise de domn Ghinea au ridicat ștacheta foarte sus, dar mai ales pentru că eu nu am mai jucat până acum niciun titlu de tip 4x. Staaați! Nu plecați! Nu pentru că nu sunt un fan, de fapt din contră, dacă mă uit în lista de „de jucat neapărat” găsesc nu mai puțin de 4 titluri de gen (Galactic Civilizations II; Distant Worlds; Endless Space și Civilization 5 – Complete Edition). Șase chiar, dacă vreți să includeți aici și Shogun 2: Total War și Crusader Kings II. Mă cunosc însă prea bine, iubesc strategiile pe ture, micromanagement-ul dus la extrem, îmi plac numerele, tabelele – contabilitatea. Îmi aduc aminte cu nostalgie cum stăteam cu un caiet (de mate) în față și cum calculam mutările în Heroes 2 (sau era 3) sau cum în Eve Online exportam datele piețelor celor 4 regiuni vecine cu Jita, pe care le prelucram apoi în Access și le rafinam în Excel. După câteva luni, după ce am pus totul la punct, nu-mi mai trebuiau decât două-trei zile de bișniță pentru a-mi asigura banii necesari pentru a cumpăra încă 30 de zile de joacă. Am „pierdut” mai bine de un an în Eve și nu am plătit decât două luni abonamentul. Încă sunt mândru de realizare. Tocmai asta este problema. Îmi cunosc prea bine mintea păcătoasă și tendințele ei obsesive. Știam că jocurile de mai sus o să se potrivească mânușă și că pot fi jucate la nesfârșit – majoritatea nu au storyline sau campanii, dar vin cu o complexitate suficient de mare încât să permită variații în… acțiuni de fiecare dată când le repornești. Așa că mai mereu m-am ferit din a le instala, scuza fiind că nu-mi plac jocurile fără poveste. Prea puțin important, însă, în cazul de față, pentru că gameplay-ul promitea că va ține loc de și va crea atât aventură cât și întâmplări cu care să-ți uimești nepoții. Cu bucurie-n suflet am pornit Beyond Earth.

Review-urile lui Marius aduse seriei Civ., sau mai bine spus ultimul dintre ele (Brave New World), cel care a ridicat versiunea cinci la un incredibil zece, au mai creat însă ceva. Așteptări imense(!). Așa cum bine spunea, Civilization V, cu toate expansion-urile și add-on-urile instalate, devine un simulator incredibil. Un joc care reușește să expună și descompună cum funcționează și cresc civilizațiile. Chiar dacă nu-l joci pentru elementele istorice, religioase, politice, economice și așa mai departe, tot înveți ceva. Ardeam de nerăbdare să pun umărul la crearea unei societăți pe o planetă străină. Să văd care sunt scenariile imaginate de acești oamenii foarte deștepți, să mă bucur de tehnologiile prezentate… deja mă repet. Și nimic din toate astea nu se întâmplă. De fapt, dacă sunteți iubitori de hard science fiction, stați cât mai departe de acest titlu pentru că o să vă enervați. Pe acest palier nu aveți nimic de învățat din el, iar situațiile propuse sunt departe de realitățile posibile.

Să presupunem că toate acele nave care pleacă de pe Pământ ajung pe aceeași planetă(?!). Inițial m-am gândit că poate nenorocirea care ne-a obligat să alegem această cale nu ne-a lăsat prea mult timp și am decis că cel mai bine ar fi să construim cât de multe rachete putem, dar, odată ajunși în spațiu, să rămânem împreună. Cele câteva date aruncate prin manual și Civilopedia țin însă să mă contrazică. Se pare că, totuși, țările, companiile și uniunile care au sponsorizat aceste expediții au avut suficient timp, după Marea Greșeală(!?), pentru a se pregăti. De ce ar alege niște superputeri să-și pună toate ouăle în același coș este peste puterea mea de înțelegere. De ce oamenii care au reușit să ajungă la destinație ar începe să se lupte între ei, cu atât mai mult cu cât pe Pământ erau aliați, din nou, nu are niciun sens. Exceptând acel filmuleț de început, jocul nu aduce niciun alt fel de extra-lămurire. De fapt, foarte dezamăgitor, Beyond Earth nu mai vine cu niciun alt filmuleț, pasaj, descriere (etc.), care să ducă povestea mai departe sau să prezinte ceva din trecutul colonizatorilor.